Kesusahan Sebagai Inspirasi Kekuatan - CrazyDuck -->

Header Ads

Kesusahan Sebagai Inspirasi Kekuatan

Kesusahan Lalu Tunjang Kekuatan Hari Ini

Kisah kesusahan yang pernah dialami oleh Noor Arfah bersama keluarga abang Noh masih sangat segar. 

Tanpa disedarinya, Noor Arfah mengajar aku erti sabar dalam menempuh kesusahan hidup.

Beautiful-Arab-Bird
Gambar: Burung Arab
Aku ditemukan dengan keluarga abang Noh juga bersebab.

Sebab yang aku sendiri tidak dapat menentukan kenapa.

Perjalanan ini seperti sudah diatur. Ada kalanya ditimpa kesusahan. Perlukan kesabaran.

Adakalanya aku diberikan kesenangan. Membuatkan aku terlupa diri. 

Angkuh. Bongkak. Berlagak.

Sombong tak tentu pasal.

Pandang rendah pada orang lain. Aduuhhh… maafkan gue ek. Sorry. 

Very sorry pada yang pernah aku sakiti hati kalian. Secara sengaja atau pun tidak. Aku bukan jenis scammer punya kaki.

Noor Arfah menyedarkan aku akan pusingan hidup. Dan dia menerima pengalaman ni secara terus melalui kehidupan bersama keluarga abang Noh.

Kini keluarga ini bukan sahaja kaya dari segi harta dan wang ringgit tetapi juga dari sudut budi pekerti, adab dan tata susila.


Bagaimana?

Life-cycle-Jangan-sombong
Gambar: FB Zi Zah - Life cycle jangan sombong
Teruskan pembacaan…

Cuaca Panas Terik
Sambil melayan fikiran dengan cerita dari Noor Arfah aku sempat berhenti dan membeli sebotol kopi sejuk.

Aku terus meneguk dan menikmati keenakkan Agros Coffee. Cuaca panas ini boleh diibaratkan seperti satu episod kesusahan juga.

Berpeluh.  Ketiak basah meleleh. Eewww...

Kalau tak pakai Sexy Men De' Xandra entah-entah adik yang ambil duit Agros Coffee tadi pun tutup hidung.

agros-homebrew-coffee
Gambar: FB Khairil Azhar
Ha ha ha … sungguh apa?

Aku boleh sabar dengan panas terik ini sebab ada Agros Coffee. Alhamdulillah.

Dan adik yang menjual Agros Coffee tadi tak perlu bersabar dengan kemungkinan bau badan aku.

Kerana aku sudah belasah De' Xandra Sexy Men kawan punya.

Kalau dia nak ikut trend awek cium ketiak pakwe macam yang berlaku sekarang… aku pun tak segan nak kasi.

Wangi beb!!!

Kami Dikunjungi Oleh Kak Maimun Yang Dalam Kesusahan

Ya… tadi aku bersama Noor Arfah di Intekma Resort. Dia menceritakan kisahnya beberapa tahun lalu. 

Kisah tentang Kak Maimun. Kawan Kak Mar sewaktu mereka di sekolah rendah.

Walaupun Sendiri Sedang Dalam Kesusahan Bantuan Tetap Dihulurkan

“Pada tahun 2000 sewaktu saya baru saja menumpang keluarga Kak Mar, satu hari tu datang seorang perempuan. Lebih kurang sebaya dengan Kak Mar.”

“Saya sedang menolong Kak Mar di dapur.” Begitu Noor Arfah memulakan ceritanya.

“Saya tidak kisahkan mereka. Berbual panjang. Mungkin menceritakan perjalanan hidup masing-masing setelah terpisah hampir 30 tahun.”

“Tapi sebelum Kak Maimun balik… saya melihat Kak Mar mengesat air matanya.”

“Kenapa kak?” Saya bertanya selepas Kak Maimun keluar dan Kak Mar sudah tenang.

“Tadi tu Kak Maimun, kawan akak masa sekolah. Dia datang minta tolong. Beras pun dah tak ada kat rumah katanya.”

“Dia minta bantuan RM 400 untuk bayar yuran pengajian anak dia kat universiti."

"Duit tu juga untuk perbelanjaan dapur sementara anaknya yang sudah bekerja dapat gaji dan hantar duit.”
“Suami dia dah tak ada. Dia nak minta dengan adik beradik saudara kandung, dia tak mahu dah."

"Duit tak dapat jadi habuan kutukan malu yang diterima.”

Disaat ini aku teringat akan kebenaran kata-kata abang Noh.

"Bila abang jatuh miskin saudara kandung abang sendiri memandang jijik pada abang."

"So... hang jangan jadi miskin. Ia pelajaran yang sangat mahal untuk abang."

Noor Arfah terus bercerita tanpa malu dan segan setelah melihat aku fokus semula.

“Waktu tu keluarga Kak Mar baru ja pindah. Banyak perbelanjaan depa habis. Perniagaan abang Noh pula baru nak bertapak. Income tak banyak. Kami semua pun ikat perut juga, berjimat."

"Ada kalanya bekalan beras pun terputus juga. Duit sekolah kadang-kadang tak ada.”

“Baju sekolah hanya bertukar apabila sudah singkat dan sendat tak muat. Tapi kami semua tak komplen.”

“Juga pemurah dan mereka selalu menggalakkan kami untuk bersedekah dengan apa yang termampu. Senyumlah walaupun dalam tangisan.”

mario-teguh-sabar-ya-pak
Sabar ya kata Pak Mario. Teguhkan iman didada.
“So… walaupun Kak Mar masa tu dia hanya ada RM 10 yang terakhir untuk hari tu, dia bagi juga pada Kak Maimun."

"Tak sanggup dia menghampakan permintaan Kak Maimun yang sudah kehabisan beras.”

“Disamping tu pada lewat petang Kak Mar pergi rumah orang sebelah yang rapat dengannya yang baik hati serta manis budi pekerti.”

“Dia ceritakan permasalahan Kak Maimun. Jiran tu bagi RM 100.00."

"Esoknya saya dan Kak Mar jumpa Kak Maimun dan hulurkan duit yang dia perlukan tu sebagai tambahan."

"Termasuk entah berapa ringgit yang dia dapat dari abang Noh.”

“Waktu duduk dengan Kak Maimun dan Kak Mar, saya tak berapa pay attention sangat pada apa yang depa cakap."


Orang Yang Selalu Canang Dia Pergi Mengaji

"Tapi terdengar katanya…’dengan orang yang selalu mengaji atau dok bercerita yang dia sibuk mengaji sana-sini tu… kena jaga sikit.’”

“Saya hairan dan tak tanya pun Kak Mar apa maksud Kak Maimun tu. Tapi saya gunakan ini sebagai peringatan dari orang yang dah berpengalaman.”

Noor Arfah berhenti sekejap. Menarik nafas dan matanya memandang ke arah lain. Seperti ada sesuatu yang cuba disampaikan tetapi dia berhenti di situ saja.

Aku tidak mahu mengorek apa isi hatinya ketika itu.

Biarlah...

Aku juga tak mengerti akan maksud pesanan Kak Maimun yang disampaikan oleh Noor Arfah. 

Kenapa ini yang disampaikan?  Masih banyak benda lain yang boleh diceritakan.

Tak apalah… mungkin satu hari nanti aku temui jawapannya.

Rezeki Semakin Murah dan Mudah

“Untuk tampung pendapatan, saya bersama dua orang anak Kak Mar dan Kak Mar sendiri berniaga di tepi jalan.”

“Jual goreng pisang."

"Iaitu beberapa bulan selepas kunjungan kak Maimun."

"Sehinggalah ke tahun 2010 bila si kembar tu dilahirkan. Dan kami 3 orang pula pi mengaji kat universiti.” Noor Arfah menyambung lagi.

Aku tekun mendengar tidak mahu ganggu penceritaannya.

“Tahun 2010 tu bisnes abang Noh pula sudah cukup stabil dan berkembang dengan baik. Hidup kami semua pun terjaga dan selesa. Tapi itu tak penting.”

“Tak penting… maksud Noor?” Aku bertanya kehairanan.

“Kita lihat ada ramai orang miskin dan kaya disekeliling kita. Apakah miskin dan kaya itu penting?”

“Atau lebih penting kita tahu macamana orang yang miskin pada satu ketika dapat keluar dari kesusahan yang dihadapi mereka?”

“Berubah kepada hidup yang lebih selesa? Dapat tolong ramai orang lain pula.”

Dulu guna WordPress. Pindah sini pula.
Aku terdiam mendengar persoalan yang dilontarkan oleh Noor Arfah. 

Sungguh tidak aku menyangka soalan sematang ini boleh datang darinya. Aku termalu dengan diri sendiri.

Teringin nak jadi suami dia konon.

Aduh!!!

Tapi… ahhhh… setiap sesuatu itu ada permulaannya.

Dan penyebabnya.

Asalkan aku buka mata hati aku AMBIL FAHAM, pastinya ada petunjuk. Akan ada kurniaan istimewa dariNYA Yang Maha Pemudah dan Pemberi.

Pokoknya aku mesti belajar dan beramal

kerja-kuat-keluar-dari-kesusahan
Gambar: FB ERie ANie

Aku mula mengerti. 

Maka benarlah kata pujangga bahawa sesungguhnya sabar itu pahit. 

Dipenghujung kesusahan sesuatu ujian itu ialah buah kesabaran yang manisnya tiada bandingan.

"Kefahaman itu adalah satu bentuk rezeki. 

Malah faham adalah rezeki terbesar yang DIA beri pada seorang HAMBA." - Jeffri N Rieyn.
Eh... aku dah sampai rumah? Mau kemaskan peti ais lah pulak.

Baca sampai sini? Terima kasih, ek.
 Pembuka botol kopi tak ada, tapi Y'all boleh tekan butang bawah ni. 

No comments

Sila tinggalkan pendapat dan pandangan anda. Terima Kasih.