Kenapa Perlu Buat Content Yang Memberi Inspirasi Untuk Pembaca Melakukan Sesuatu? - CrazyDuck -->

Header Ads

Kenapa Perlu Buat Content Yang Memberi Inspirasi Untuk Pembaca Melakukan Sesuatu?

Penulisan yang menggegar emosi membangkitkan inspirasi. Pembaca melekat dengan jalan penceritaan. Mereka boleh menurut apa yang dimahukan oleh penulis. Dan itu adalah kepakaran content creator yang tinggi nilainya. Kepakaran yang boleh dipelajari dan dimahirkan.
Condo mewah, percutian, atau kereta juga sering menjadi bahan tarikan
dalam story telling. Terutama network marketing (MLM).

Kenapa Menulis Dan Apa Tujuannya?

Ini ialah Tip No. 8. yang Matt ceritakan pada aku. Inspirasi merupakan antara objektif utama content marketing terhadap audience. Kejayaan yang ditempa oleh audience hasil dari inspirasi kita akan membuatkan mereka sentiasa ingat pada kita. 

Lebih penting ialah supaya dia ingat dan mahu masuk dan melawat lagi blog atau website kita. Mereka juga akan membantu kita di mana yang mereka mampu.

Berbalik kepada soalan Matt diawal perbualan

“What is your purpose of writing? What do you want to achieve with your writing? Do you want to get something out of it or just killing your time?”
.

Adakah menulis itu kerana tujuannya:-

➤ Bukan kerana nama? Seperti yang sering diungkapkan dalam media so-sial.
➤ Bukan untuk mendapatkan like dan share yang banyak supaya jadi viral dan terkenal?

➤ Bukan untuk memudahkan penjualan produk yang kita jual?
➤ Bukan untuk develop personal branding supaya nama kita diingati?

➤ Bukan untuk mendapatkan trafik yang banyak ke blog atau website supaya iklan yang terpapar menjana pendapatan?

➤ Bukan untuk berkongsi pengalaman supaya hidup orang lain jadi lebih baik?

➤ Dan bukan untuk memberikan inspirasi supaya pembaca melakukan sesuatu? Untuk diri mereka dan juga untuk kita?
          Jika jawapan soalan di atas itu ya… lebih baik tulis dan simpan saja dalam diary sendiri.

          Atau tampal tepi dinding jamban supaya dapat lebih inspirasi ketika menunaikan hajat. Dan kalau nak dimasukkan sangat dalam Facebook status, setkan “ONLY ME.”

          Lebih teruk ialah ianya satu pembohongan. Hipokrasi tahap gaban.
          .

          Suka-Suka Pun Tujuan. Hanya Bukan Untuk Berbisnes

          Setiap orang menulis ada tujuan mereka. Suka-suka juga tujuan. Kerana ia mengurangkan stress boleh meluahkan perasaan.

          Tetapi apabila penulisan dijadikan kerjaya, soal suka-suka bukan lagi tujuan yang betul. 

          Setiap posting yang dipublished itu ada tujuannya. Samada jelas atau terlindung. Jangka panjang atau jangka pendek.

          Orang hanya akan membaca sesuatu yang menyentuh dan berkaitan dengan mereka.

          Termasuk cerita peribadi yang punya persamaan dengan apa yang dialami oleh orang lain. 

          Perkongsian pengalaman yang boleh dijadikan contoh… samada baik atau buruk.

          Ianya memberi inspirasi kepada pembaca supaya tidak mengulangi kesilapan lalu atau mencontohi kejayaan yang boleh diulang-ulang.

          Atau sesuatu yang menghiburkan. Sekalipun ianya berbentuk lawak seperti lawak.... ya, yang dikatakan lawak bodoh. 

          Banyak page yang memaparkan kisah atau cerita lawak dan mempunyai ribuan malah jutaan followers.

          They are just crazy buat lawak bodoh but they are not stupid at all. Meaning...? Bukan senang nak buat orang tersenyum dan ketawa.

          Dan peminat lawak juga ada produknya yang tersendiri yang yang dijual kepada mereka melalui page-page lawak ini.
          .

          Ada Apa Dengan Tulisan Yang Memberikan Inspirasi?

          Contoh storytelling dalam tajuk tazkirah tadi menjurus kepada menggalakkan pendengar (audience) mengeluarkan wang mereka dengan rela hati. Bersedekah atau membeli sambil menderma.

          Tujuannya ialah dengan bersedekah kita akan dapat keluar dari kesusahan, dapat membantu keluarga, menggembirakan ayah-bonda. 

          Doa keramat hidup kata mereka. Doa yang cepat makbul.

          Apabila terinspirasi pendengar mudah menurut permintaan penceramah. Begitu juga dengan penulisan. Pembaca mudah mengikut apa yang dimahukan oleh penulis skrip.

          Kerana penulisan skrip adalah satu kerjaya. Terutamanya skrip iklan. Sehingga timbul kepakaran menulis ayat iklan tetapi seperti bukan iklan. Orang mahu membeli kerana terinspirasi oleh usikan emosi.

          Menjual Harapan Dan Impian?

          Content marketing memberikan inspirasi untuk bakal pelanggan supaya merasa teringin untuk mencuba produk yang dipromosikan.



          Gangguan emosi dalam bentuk kesihatan, kecantikan, kepuasan, lifestyle, dan gaya penampilan dijadikan bahan.

          Impian dan angan-angan pula membuatkan orang mahu menggayakan produk tertentu. 

          Tak boleh jadi macam orang itu ikut gaya dia pun jadi lah. Itu pasal Ralph Lauren cakap I design dream, not clothes. Dia menjual impian. 

          Tak kurang juga bisnes yang menjual harapan. Tahu kan? Tak tahu... senang kena scam.

          Inspirasi pula bukan datang dengan hanya satu penulisan.

          Tetapi beberapa siri dan disokong pula oleh video, live chat, live streaming, dan juga posting ringkas di media social yang bertalu-talu.

          Iklan juga sering digunakan untuk tujuan ini. Dalam surat khabar, majalah, billboard… atau bila dah mampu... sponsor program dalam TV.

          Content yang berjaya boleh membuatkan audience rela untuk bertindak. Malah mereka mungkin tertanya-tanya apa yang kita mahu mereka lakukan.

          Audience seperti ini merupakan mesin ATM yang memuntahkan duit tanpa henti. Dan itulah tujuan sebenar (ultimate objective) apa jua bentuk promosi yang dilakukan.
          Dan ibunya ialah Content Marketing.

          Sambungan dan episod terakhir dalam siri ini:- "Strategi Menjayakan Content Marketing Dan Keperluan Kepada Kelajuan"
          Artikel berkaitan:-
          Story telling through painting - An Jung-Hwan. Agaknya apa penceritaannya ek?

          Silakan tekan salah satu dari butang di bawah. Terima kasih.

          No comments

          Sila tinggalkan pendapat dan pandangan anda. Terima Kasih.