Menulis ada bemacam sebab. Suka-suka dan menyukakan pun sebab juga. Paling penting dalam berniaga ialah menulis sesuatu yang membawa kepada pendapatan dan keuntungan syarikat. Olahan content yang betul akan mendapat audience sasaran.Ringkasan Koleksi Artikel Tentang Penulisan samada di media sosial atau untuk tujuan tertentu.
Menulis merupakan kerjaya sains dan seni yang boleh dipelajari dan dilatih. Hanya dengan membuat dan terus membuat akan menjadikan seseorang itu mahir akan content yang mahu disampaikan kepada audience tertentu.
Menulis ada bemacam sebab. Suka-suka dan menyukakan pun sebab juga. Paling penting dalam berniaga ialah menulis sesuatu yang membawa kepada pendapatan dan keuntungan syarikat. Olahan content yang betul akan mendapat audience sasaran.
|
Gambar:- www.kleducation.org |
Content marketing sudah lama menjadi sebahagian dari cara syarikat kecil mahu pun besar menambah pendapatan mereka dan mempengaruhi pasaran.
Content diolah dalam berbagai bentuk penceritaan yang merangsang emosi dan ingatan audience.
Story telling, hikayat, dan cerita terus segar sebagai medium mempengaruhi audience. Al-Quran penuh dengan story telling. Sebagai medium menyampaikan maklumat, ilmu, dan pengajaran. Ia juga sangat berkesan sebagai medium untuk pemasaran dan penjanaan pendapatan.
Matlamat dan arah memberi kuasa untuk bertindak. Orang yang jenis tunggu, bertangguh, dan banyak alasan sangat berjaya menggagalkan apa jua impiannya.
Content marketing sudah lama menjadi sebahagian dari cara syarikat kecil mahu pun besar menambah pendapatan mereka dan mempengaruhi pasaran. Content diolah dalam bentuk penceritaan yang merangsang emosi dan ingatan audience.
Untuk mendapatkan trafik terutama pengunjung yang convert memerlukan strategi. Off-line... MAHA, Hari Pelangang Negeri, Mood Republik dan Jom Heboh antara contoh terbaik di mana ramai bakal pelanggan. Trafiknya gila babi punya banyak. Blog dan website juga perlu berada di mana pengunjung ramai. Bagaimana eh?
Penulisan yang menggegar emosi membangkitkan inspirasi. Pembaca melekat dengan jalan penceritaan. Mereka boleh menurut apa yang dimahukan oleh penulis. Dan itu adalah kepakaran content creator yang tinggi nilainya. Kepakaran yang boleh dipelajari dan dimahirkan.
Story telling dalam content marketing sering menerapkan unsur psychology. Ia didatangkan dengan menyentuh keadaan sebenar pembaca atau pendengar. Iaitu ramai orang sedang menghadapi kesulitan mendapat rezeki. Pendengar dicocok di tempat di mana kesakitan itu amat dirasai. Ibarat menitikkan air limau nipis pada luka. Lalu mereka mahu keluar dari kemelut kesusahan dan kesakitan itu secepat yang mungkin.
Content yang subur berjaya menjayakan pembaca mendapatkan apa yang mereka mahu. Sesuatu yang ‘actionable’. Kesuburan berlaku bila ada follow-up dengan artikel baru. Pembaca akan mengongsikan content ini dengan rakan mereka dan rakan mereka pula berkongsi dengan rakan-rakan mereka. Ia sesuatu yang berbaloi untuk dikongsikan. Lalu menjadi viral.
Perkara pertama dalam menjana content yang mengandungi kempen pemasaran berkesan ialah menetapkan siapakah golongan orang yang mahu kita berikan perhatian dan perkhidmatan. Jangan buat content tentang apa saja. Content marketing itu fokus pada sararan audience.
Penjelasan dan tips tentang Content Marketing.Bila sebut perkataan Content Marketing, kamu akan fikirkan pasal blog, artikel, posting dalam media social. Atau juga info-graphic dan video. Video, secara live atau yang terdapat macam dalam YouTube tu. Content marketing lebih dari itu.
Content marketing ialah pengedaran sesuatu karya yang mempunyai nilai, berkaitan dengan isu semasa ditujukan kepada target audience. Ianya kerja yang dilakukan oleh seseorang atau badan perniagaan. Tujuannya menarik perhatian dan mengundang minat bakal pembeli.
Tajuk artikel tersangat penting dalam penulisan. Tetapi jangan gunakan tajuk sebagai CLICK BAIT tanpa perisian yang mantap. Ia akan membunuh blog anda.
Tarik minat pembaca dan trafik. Sekiranya kamu tidak memahami apa yang berkesan atau sebaliknya, kamu hanya akan membuang masa dan kehilangan peluang perniagaan yang besar.
Nadi kepada blog atau media social pula ialah trafik. Sama seperti apa-apa perniagaan, returning vistiors sangat penting untuk sesuatu blog itu menjana pendapatan dan boleh survive.
Mau Trafik? Kamu jangan asyik fokus pada FB atau blog kamu saja.Tengok orang punya atau pun tulis nama mereka, dan kacau sikit blog mereka tu dengan komen. Baru orang kenal kamu siapa.
Bahan penulisan itu harta intelek. Ia mempunyai nilai yang boleh ditukarkan kepada wang ringgit. Hormati etika copy paste.
Ada tak sesiapa yang boleh mengaku tidak pernah membuat kesilapan dalam menonjolkan diri, produk, atau pemasaran melalui posting dalam media sosial, contohnya seperti Facebook atau blogging?
Teruskan ke bawah dan terokai kandungan seterusnya atau...
No comments
Sila tinggalkan pendapat dan pandangan anda. Terima Kasih.