Koleksi artikel tentang cabaran dan halangan dalam perniagaan. Bagaimana cabaran dan halangan ini (roadblocks) dilepasi dan membina kejayaan yang berterusan. Tetapi apakah boleh ianya berterusan jika tanpa mengenali perubahan pada pasaran disusuli dengan perancangan dan tindakan mantap?
Ringkasan Koleksi artikel tentang cabaran dan halangan dalam perniagaan. Bagaimana cabaran dan halangan ini (roadblocks) dilepasi dan membina kejayaan yang berterusan.
Kekuatan minda merupakan asset terpenting yang membezakan individu luarbiasa dengan yang 95% biasa. Mengenali dan menjauhi sifat buruk.
Sentiasa mengambil iktibar dari kegagalan. Tidak jalan terus tetapi berhenti untuk berehat, mengkaji di mana kesilapan dan melakukan perubahan. Lalu perjalanan diteruskan.
Kejatuhan bisnes adalah sesuatu yang real. Yang benar. Bukan rekaan. Dan bukan khayalan. Sejarah membuktikan. Uruslah baik-baik supaya ianya tidak berlaku pada syarikat sendiri. Kalau sudah tak nampak jalan jangan ego nak jalan terus. Terus jalan jer macam kodax, Nokia, Uber dan banyak lagi. Jangan takut dikatakan quitter. Tapi berani quit sebelum punah.
Antara fantasi dan reality. Ada perniagaan yang berjaya dan ada yang gulung tikar. Secara fantasinya aku seronok dan bersemangat membaca tentang kejayaan seseorang. Bagaimana mereka menghadapi halangan dan akhirnya berjaya merealisasikan impian mereka. Apa yang aku baca dengan apa yang sebenarnya berlaku sangat berbeza. Aku memahami kesakitan yang ditanggung mereka kerana gulung tikar, tetapi aku tidak merasai kesakitan itu.
Ada orang menjual merupakan bakat semula jadi. Cara dan nilai yang ditawarkan terlalu menarik untuk ditolak. Tetapi bagi ramai orang ianya satu seni yang perlu dimiliki melalui ilmu dan pengalaman. Kesilapan merupakan guru terbaik dalam memperbetulkan cara menjual sehingga tidak kelihatan seperti menjual.
Word of Mouth sama seperti referal atau rujukan oleh pelanggan kepada pelanggan lain. Mereka lebih percaya dengan kata-kata kawan mereka dari iklan kita. Orang membeli kerana percaya dan yakin. WOM meningkatkan keyakinan pelanggan.
Aku mengasah kecekapan berniaga bermula dengan pasar malam. Setelah menghidu dan kenal akan permintaan pasaran. Aku belajar memahami body language, ya bahasa badan pelanggan. Ia satu skill penting dalam proses menjual.
Bila sebut pasal business, ia wajib melibatkan penjualan. Berbagai benda yang boleh dijual. Tetapi apa yang aku nak jual? Maka kena kenal akan pasaran dan permintaan terhadap barang yang senang dijual.
Membaca tu sangat penting. Terutama untuk usahawan. Lebih penting lagi ialah bahan jenis apa yang dibaca. Dan adakah ianya terkait dengan pekerjaan kita. Adakah ianya membantu? Ada bacaan yang melekakan dan hanya membuang masa. Sekadar hiburan. Atau meningkatkan lagi daya untuk berangan.
Semangat aku membuak-buak untuk berkecimpung dengan dunia keusahawanan. Kerana aku sudah hilang minat dengan kerja rutin. Dengan keadaan ekonomi yang tak berapa kencang ini bila-bila masa saja aku boleh diberikan surat tawaran untuk berhenti.
Kekuatan minda merupakan asset terpenting yang membezakan individu luarbiasa dengan yang 95% biasa. Mengenali dan menjauhi sifat buruk. Sentiasa mengambil iktibar dari kegagalan. Tidak jalan terus tetapi berhenti untuk berehat, mengkaji di mana kesilapan dan melakukan perubahan. Lalu perjalanan diteruskan.
Seringkali kita teruja melihat kejayaan seseorang. Tapi pernahkan kita menyelami apa yang mereka lalui bermula dari "Business Start-Up" untuk sampai ke tahap yang kita seronok melihat? Dan dari seorang yang kita lihat berjaya terdapat berpuluh atau ratusan malah mungkin ribuan yang masih bertungkus lumus.
Menangis memberikan kekuatan. Untuk pulang ke pangkal jalan atau untuk meneruskan perjalanan di lorong yang betul dan benar. Tersasar, maka jangan hairan kita akan mati seperti mereka yang diceritakan di sini.
Mahu menjadi usahawan? Mereka tidak pernah tahu atau mahu ambil peduli. Usaha dan ketekunan yang kau curahkan. Segala kotoran dan luka akibat duri. Menyuburkan benih dari batang sehingga berbunga mewangi.
Duduk lah dulu. Kalau sudi, boleh kita sembang biznes atau hal lain. Tak kan ajakan nak sembang mahu ditolak. Lagi pun dia juga ada sikit hati sama ini pemuda. Dasyat lah awak ni, muda-muda macam ni dah jadi Manager. Multi National Company pula tu. Eleh, awak pun apa kurangnya. Konon meniaga satay saja, tapi kedai ni keseluruhan dia yang punya.
Sewaktu abang mencari pelanggan dari rumah ke rumah… kasut yang abang pakai waktu tu tapaknya sudah haus dan berlubang. Tapak kaki jadi tapak kasut walaupun nampak macam berkasut. Hari ini abang boleh berbangga dengan jumlah jualan melebihi RM 12 juta.
Staff dia mulut pok-pek-pok-pek mesra sungguh. Senyum meleret... ya laa dalam ekon mana ada peluh. Repeat Customer Itu Nadi Perniagaan. The cost of maintaining the existing customers is far less than acquiring new ones. Orang kerja kat kedai tu silih berganti. Tokey serabut pening nak meniaga ka nak urus hal manusia?
Teruskan ke bawah dan terokai kandungan seterusnya atau...
No comments
Sila tinggalkan pendapat dan pandangan anda. Terima Kasih.